Unkari 2015 KoPu&Catering

Kotityö- &Puhdistuspalvelujen ja Hotelli-, Ravintola- ja Cateringalan yhteisryhmällä on ulkomaan työssäoppimisjakson kohteena tänä vuonna unkarilainen matkailutila Akac-tanya. Tilalla opiskelijat osallistuvat mm. erilaisiin siivous- ja tarjoilutehtäviin, sekä asiakaspalveluun. TOP-jakso toteutetaan 13.-27.3. ja matkalla ovat mukana kolme opiskelijaa sekä kaksi opettajaa. Blogissa ryhmäläiset kertovat kokemuksistaan ulkomailla reissaamisesta, työssäoppimisesta ja vapaa-ajan vietosta!

perjantai 27. maaliskuuta 2015

Perjantai, kotia kohti...

Aamuherätys klo 6:30, lakanoiden vaihto, suihku ja aamiaiselle. Pientä säätöö matkalaukkujen punnituksen ja painojen kanssa, mutta siirtelemällä tavaroita pakaasista toiseen, saimme kaiken mahtumaan ilman ylipainoa. Heti kohta aamiaisen jälkeen Eeron kyydillä kohti Ferihegyn lentokenttää ja kotimatka voi alkaa....lento oli sileä ja nopea, olimme jo puoli kolme Helsinki-Vantaalla ja sieltä tuli äiti hakemaan Niklaksen, Marjan poika Samuli osan tuliaisistaan ja me muut ehdimme hienosti Paunun bussiin kohti Hämettä ja Pirkanmaata. Näyttää siltä että kevät tulee perässämme jälkitoimituksena, aamulla pustalla aurinko ja +17, täällä sade ja +3. Sanna jätetään äidin kyytiin Riihimäelle, Marika veljen kyytiin Hämeenlinnaan, Marjo ajelee Parolaan ja Marja Valkeakoskelle.

Mahtava opettavainen reisu, kärrykaupalla elämyksiä ja kokemuksia. Kiittää erityisen hyvää matkaseuraa ja kuittaa, Marja

torstai 26. maaliskuuta 2015

Torstai, toivopäivä

Keskiviikkoiltana tuli kova myrskytuuli ja toi tullessaan kaivatun sateen. Tai ei me sitä kaivattu, mutta luonto. Koska maaperä on hyvin hiekkaista, miltei hiesua, se kuivuu todella pian ja tähän aikaan vuodesta kevät tarvitsi nyt vettä. Varmasti tänään kevät etenee vauhdilla ja vihreys lisääntyy kohisten tuon sateen ansiosta, etenkin kun säätiedotus lupaa päivälle +20 astetta. Aamu on täynnä ihania tuoksuja, aurinkoa ja lintusyen lalua. Tunnistan ainakin kyyhkyn sekä sepel- että turkinkyyhkyn, fasaanin, peipon, kottaraisen, varpusen, pääskyn, satakielen ja mustarastaan. odotellaan vähän aikaa, niin jopa saapuvat Suomeenkin.

Tänään siivoamme omat huoneemme niin, että huomenna lähtöaamuna ei tarvitse muuta kuin vaihtaa lakanat. Lauantaina tulee tähän taloon uudet asukkaat, kun me lähdemme huomenna perjantaina kotia kohti. Vielä teki mieli "vähän" kierrellä ja katsella Unkarin maata joten: Klo 10:30 lähdimme bussilla Pilisiin jossa katselimme tunnin verran kaupunkia, klo 12:10 otimme junan Budapestiin, siellä menimme Nyugatin keskusasemalle ja kävelimme syömään Burger Kingiin, Spar ruokakaupassa kävimme ostamassa eväitä huomiselle. Metrolla Nebligetiin ja tutlla bussilla Ujlengyeliin klo 15:30. omein huoneiden siivousta, päiväälinen ja kuittien laskemista. ihana kesäinen aurinkoinen päivä +20 varjossa, nautimme :) Marja

26.3.-15
Tänään on ollut kiva päivä aamu palan jälkeen siivosimme huoneet ja lähdimme bussilla kohti pilisiä jossa kävimme kahvilla ja jäätelöllä jonka jälkeen menimme Budapestiin nyugatin juna asemalle jonka jälkeen kävelimme syömään Burger Kingiin sitten kävimme spar ruoka kaupassa ostamassa eväitä sitten päästiin taas metrolla Nebligetiin sitten tultiin bussilla Üjlengyyleniin sitten siivosimme käytiin päivällisellä pakkasimme ja Huomenna lentokoneen nokka kohti koti Suomea Kirjoitanut:Marika

Tänään sivottin omat huoneet aamupalan jälkeen.Sitten mentiin bussilla pilisiin siellä syötiin jäätelöt ja sieltä matkaa jatkettiin junalla budapestiin siellä syötiin burger kingiä mentiin ruokakauppaan spariin ja mentiin taas metrolla nepligetiin ja tultiin bussilla ujlengyyleniin.Siivosimme viellä meidän mökkiä ja huomenna suomeen.Kirjoittaja Niklas:

oltin bussila syötin ruokaa käveltin aika paljon tultin takaisin jalka ovat väsyneet siivotin
huonet pakatin tavarat junalla jäätelöt syötin kotia koti ihana päästä kotiin oma sänkyn nukumaan
kirjotanut sanna

keskiviikko 25. maaliskuuta 2015

Keskiviikko, villapossuja, hemmotteluhoitoja ja tiistain muisteluitakin

Opet oli reippaita ja ajeli polkupyörillä pitkin kylänraitteja. Kirkkomaalla ihmeteltiin silkkikukkia, käytiin myös uudelleen tunnistamassa kaunis kukkiva puu, eipä se ollutkaan aprikoosi kuten Marja arveli vaan manteli. Valmistettiin itsellemme mökkilounas; mausteista makkaraa, rigotta juustoa ja kasviksia.

Lähdettiin kävelemään ja katsomaan villapossuja, jotka sitten löytyivätkin hiekkatien varrelta. Kun omistaja näki meidän koittavan kuvata possuja tieltä käsin, hän kutsui meidät ihan pihaan asti niitä katsomaan, hauskan näköisiä otuksia olivatkin, nämä unkarilaisen maatiaisrodun edustajat. Tästä voit tutustua lisää, tähän veikeään otukseen: Villasika Tänään oli myös taas hemmottelun aika joten pedikyyriin ja manikyyriin, kaikki halukkaat rivissä / Marja

mentin bussilla sopailtin dabasissa käveltin sielä aika paljon syötinruokaa jäätelöt
levätin istuin penkillä oteltin opetaijat takaisin tultin käytin katsomansa possuja
nätin koiria paljon känetiin esiteet sikoja kanat nätin nitä myös pestin vateita jalka hoitola
/ Sanna

24.3.2015
Oltiin dapasissa sinne mentiin bussilla siellä syötiin ruokaa minä söin lihaa ja ranskalaisia,syötiin jäätelöä ja käytiin vaatekaupassa minä ostin t-paidan ja tultiin bussilla pois.Kirjoittaja Niklas:

25.3.2015
Käytiin kahtomassa possuja siellä oli kanssa kukkoja ja koiria.Me syötiin omassa mökissä makkaraa.Kirjoittaja Niklas:-

24.3.-15
Aamupalan jälkeen olimme omalla mökillä jonka jälkeen lähdimme bussille menimmesyömään lounasta  jonka jälkeen jatkoime matkaa dapasiin jossa kävimme shoppailemassa kävelimme sen jälkeen vähän matkaa kahvilalle jossa joime päivä kahvit jonka jälkeen lähdimme bussilla takaisin Kirjoitanut: Marika

25.3.-15
Tänään Aamupalan jälkeen veimme Sannan kanssa valmiit esitteet päätalolle jonkajälkeen tiskasin uuni vuuan ja irroitin makkaroita kun teimme lounaan mökissämme lounaan jälkeen huilasimme ja lähdimme lenkille kävelimme neljä kilometriä eikä tunnu jaloissa lekillä kävimme katsomassa villasikoja setlannin poneja tänään meidän olisi pitänyt päästä ratsastamaan mutta se eisitten onnistunut mutta oneksi marjo,sanna ja marja saivat pedigyyrit ja manigyyrin jonka jälkeen menimme päivälliselle jonka jälkeen tulimme mökillemme kirjoittamaan tätä blogia Kirjoitanut:Marika

tiistai 24. maaliskuuta 2015

Tiistai, lähikylien rengasmatka

Tänään päätimme katsella "vähän mualimmaa" joten läksimme bussilla Ujlengyelistä Ujhartyaniin, jossa katselimme kylää, vai kaupunkiko lie, kävimme lounaalla syömässä herkullista Happy Chikeniä eli jollain lailla ilmeisesti onnelista kanaa ja jatkoimme toisella bussilla jo tutummaksi tulleeseen Dabasiin. Ihmeen suuri kaupunki on tämä Dabas, liki 17 000 asukasta. Tästä linkistä voit tutustua tarkemmin:Dabas infoa

Bussipysäkkejä olikin täällä Dabasissa yllättävän harvassa eli kun emme älynneet jäädä pois lukion pysäkillä, seuraava olikin vasta melkein 2 kilsan päässä yläkoululla, nooh tulipa hyvä päiväkävely ja näimme kaupunkia samalla vähällä laajemminkin mm. kirkon. Musiikkiopistolla jotkut soittivat kauniisti viulua, olipa mukava kuunnella sitä ikkunan alla :) Sitten taas shoppailtiin Kiina marketissa ja ruokakaupassa. Kauniin ja lämpimän päivän kunniaksi syötiin vielä jäätelöt ennekuin lähdettiin taas bussilla kotikylälle eli Ujlengyeliin. Hyvä rangasmatka ja hienosti pärjättiin vaikka osa bussikuskeista ei osannut muuta kuin unkaria, eivät osanneet enkkua eivätkä saksaakaan. Eiks se ole kuitenkin pääasia että tulee ymmärretyksi? / Marja

maanantai 23. maaliskuuta 2015

Maantai, rivarinpätkä....

Tänään siivosimme tyhjää rivari asuntoa imuroitiin mopattiin pestiin vessat ja suihku koppi sitten myös lakaistiin terassi käytiin myös dapasissa ostoksilla itseleni löysin kengät ja tuliaisia
Kirjoitanut:Marika

Ollaan siivottu tyhjää rivari asuntoa lakaistiin lattiat pesty lattiat pesty vessat  imuroitu ja pesty ikkunat ja siellä oli hirveesti leppäkerttuja.ja ollaan oltu kanssa dapasissa kaupoissa itselleni löysin hupparin.Lounaana oli tomaatti keittoa ja päivällisenä oli liha kastiketta ja jotain riisiä.kirjoittanut:Niklas

oli kviva päivä  käytin kaupassa sopailtin siivotiin taloa ostin herkuja tultin takaisin
syötin kakkua jatketiin töitä ikunan pesua pykiä pestin taietiin esiteet Sanna

Marja: tosiaankin, tänään urakoimme Neliapila rivarinpätkän siivouksen. leppäkerttuja oli mönkinyt paljon sisälle, joten lakaisimme ne pois, pyyhimme kostealla lattiat, pesimme ikkunat ja kylpuhuoneet. asunto ei ole vielä käytössä, joten eipä tarvinnut siirrellä kalusteita. Ennen lounasta aloitimme ja lounaan jälkeen saimmekin ratsastuksen opettaja Eijalta autokyydin Dabasiin, jossa kävimme aasia marketissa, sekatavarakaupassa sekä isossa Spar-ruokakaupassa. Kun palasimme, saimme kutsun synttärikakulle ja shammpanjalle. Juhlimme Eijan synttäreitä, onnea!

sunnuntai 22. maaliskuuta 2015

Sunnuntai, pyhäpäivä, kevyttä yläpilveä ja pikku puuhastelua

Hyvä pyykinpesuilma jatkuu, siispä jatkamme sitä. Näin viikonloppuisin kokilla on vapaapäivä, joten työhömme kuuluu aamiaistiskin hoito. Kun eilen vaihdoimme puutarhureiden huoneisiin puhtaat lakanat, niin tänään ne huoneet on kiva siivota. Opiskelijat tekevät itse työnjaon, katsotaan mitä kukakin alkaa tehdä...sarjatyönä hommat hoitui: Sanna imuroi, Marika moppasi ( antoi samalla myös ammattiosaamisen näytön) ja Niklas pyyhki tasopinnat...Marja hankasi kylpyhuoneet putipuhtaiksi ja Marjo pesi ikkunat säihkyviksi, wuhuu kun oltiinkin reippaita/ Marja

itse eilen olin flunssassa joten tänään pääsin siivoa maan puutarhureiden jäljiltä moppaamaan ja ollaan vietetty sunnun taita Kirjoittanut:Marika

ollaan siivottu oma mökki siivottu puutarhureiden jäljiltä niitten huoneet.ollaan mopattu,pyyhitty tasopinnat ja imuroitu.lounaana oli jotain herkkusieni keittoa.sitten on vietetty sunnuntaita.Niklas

Lisäksi taas kun kokki ei siis ole sunnuntaisin töissä niin hoisimme koko päivän ruokahuollon, tiskeineen ja keittiön siivoamisineen, pyykkikone pyöri koko auniin päivän.

Illalla oli aivan upea auringonlasku, aurinko oli ensin oranssinen kuin appelsiini ja sitten tulipunainen kun se laski pustan reunaan, metsän taa, eihän se tuossa kuvassa tietysti miltään näytä...Tuli toi otsikko laitettua jo aamusta, puuhaa oli oikeesti vähän enemmänkin :) / Marja

lauantai 21. maaliskuuta 2015

Lauantai, puutarhurit siirtyvät Budapestiin....

...joten meidän pestimme on siivota toiseen paikkaan siirtyvien huoneet. Samalla saamme tämän oman talon ikkunanpesukierroksen valmiiksi. Hienoa että taas saamme aurinkoisen päivän, pyykinpesua myös tiedossa...ja ulos kevättuuleen kuivumaan.

Hei niin juu, muistattehan tosiaan seurata myös puutarhureiden blogia: http://kiipulaunkari2015.blogspot.fi

Aamiasen jälkeen pesimme aamiaistiskit ja siivosimme keittiön ja ruokasalin, sekä sisäkuistin, opet kävi kaupassa ja sitten lämmitettiin itsellemme lounaskeitto. Ja taas tiskattiin. Olimme talonvahtina kun täällä ei päivällä ollut ketään muita. Mahtava ilma on ollut pestä urakalla pyykkiä, keväinen lämmin päivä ja sopivasti tuulta, niin kuivuvat äkisti / Marja

Aamupalan jälkeen siivottiin ruokasalin lattia.oli hiljaista kun täällä päivällä ei ollut ketään kun me.niin piti tehdä lounas itse hernekeittoa oli.pyyhkii kans pestii monta koneelista.päivällisenä oli litteitä perunoita ja lihan kyljystä.kirjoittanut Niklas:

Marika vuorostaan ollut tänään vähän flunssainen ja pitänyt sairaslomapäivää, Sanna oli hiukka kipeä alkuviikosta. Onko joku virus vai tämä vähän erilainen ilmanala? vilpoinen tuuli kenties.
Nooh hyvä pitää välillä vähän huilipäivääkin. oli meininki paistaa vielä illalla pihalla makkaraa, mutta taidammepa jättää sen jollekin toiselle päivälle. / Marja

Niklas vietti tänään syntymäpäiviään 19 v, joten tietysti lauloimme hänelle aamulla jo onnittelulaulun ja annoimme myös pienen paketin, muistoksi Unkarin matkalta ja samalla pääsiäiseksi mukavan koristeen./Marja