Unkari 2015 Puutarha-ala

Luonnonvara-alan unkarilaiset kumppanit ovat Matkailutila Akac-tanyan ja budapestiläinen oppilaitos Magyar Gyula Kertészeti Szakközépiskola és Szakiskola. Kevään 2015 työssäoppimisjakso toteutetaan 15.-28.3. jolloin Unkariin suuntaa kolme opiskelijaa ja opettaja+ohjaaja. Ryhmä viettää ensimmäisen viikon työskennellen Akac-tanyan matkailutilalla ja toisen viikon Budapestissa Magyar Gyulan puutarhakoululla. Vapaa-ajalla luvassa on mm. Budapestin kiertoajelua ja eläintarhassa käyntiä.

perjantai 27. maaliskuuta 2015

viimeinen päivä Unkarissa

Tänään oli sitten viimeinen päivä Unkarissa. Olimme katselemassa yhtä linnaa, jota nimeä en nyt muista. Se oli suljettu joten emme päässeet sisään vaan kierrettiin linnan puutarha. Mentiin sitten kahvilaan syömään leivoksia. Sitten me menimme kauppakeskukseen ostelemaan matkamuistoja. Menimme sitten Ikeaan syömään vatsamme täyteen. Iltapäivällä sitten ajattelimme käydä hotellin kauppakeskuksessa vähän kiertelemässä. Minä ja Maija menimme pelikauppaan josta Maija sitten osti yhden pelin. Menimme sitten hotelliin ja pakkasimme loput meidän tavaroista ja sitten illalla me käydään koko konkkaronkka syömään jäätelöä :) .

Puutarhakulttuurista luolien uumeniin

Matkaohjelmamme lienee lievästi sanottuna haasteellinen. Olemme tulleet takaisin hotellille joka ilta korkeintaan yhdeksän aikoihin, eilinen ilta meni iltakymmeneen. Iltapäivän saimme viettää unkarilaisten paikallisoppaidemme ja ystävien seurassa ja kävimme Pal-völgyin luolastossa ja söimme yhdessä illallista. Alla oleva kuvasarja kertoo luolakäynnistä sekä muista parin viime päivän tapahtumista.
Todella mielenkiintoinen kohde Budapestissä, jota monikaan ei tiedä tai välttämättä ole kuullut, on Kalliosairaala (Hospital in the Rock). Kyseessä ei todellakaan ole rockluola, jossa hevimusiikki soi, vaan aito historiallinen museo, jossa oli toisen maailmansodan aikaan sotilassairaala. Se sijaitsee Budan linnavuoren kupeessa. Parhaimmillaan tai pahimmillaan tuohon luolasairaalaan, joka alunperin oli suunniteltu 200 potilaalle, oli mahdutettu jopa 600 sodassa haavoittunutta sotilasta. Museosairaalaan järjestetään ainoastaan tunnin kestäviä opastettuja kierroksia. Kuvaaminen kierroksella on kielletty, joten siksi alhaalla kuva vain pääsisäänkäynnistä.
Toivon ja uskon, että saamme myöhemmin opiskelijoilta kuvatekstejä ja kommentteja oheiseen kuvasarjaan. Jatkoa seuraa ja tänään suuntaamme Gödöllön linnapuistoon, jossa Magyar Gyulan muutamat opiskelijat tekevät käytännön töitä. Mielenkiintoinen päivä taas tulossa!

keskiviikko 25. maaliskuuta 2015

Koulupäiviä Magyar Gyulassa

Maanantai 23.3.2015

Maanantaiaamuna lähdimme Magyar Gyula -kouluun hotellilta. Olin edellisiltana googlannut reitin julkisten liikennevälineiden mukaan ja hieman ihmettelin, kun raitiovaunumatkan ilmoitettu kesto oli kohtuu pitkä eli 39 min.  En miettinyt asiaa sen enenpää ja toisaalta meillä ei ollut tulenpalava kiire, sillä koulun kansainvälisyysvastaava Szuzsanna oli pyytänyt meitä tulemaan vasta kello 10.

Totesimme aikamme etsiskelyn jälkeen, että Kobanya-Kispestin terminaaliin ei ole ollenkaan raitiovaunuyhteyttä. Hotellimme sijaitsee Bethlen Gabor -kadulla, mutta olin valinnut yhteyden toisen kaupunginosan samannimiseltä kadulta, joka sijaitsee lähellä Keletin rautatieasemaa. Täytyy siis tietää minkä kaupunginosan katu on kyseessä. Sama virhe lauantaina tullessamme johti meidät vajaan kymmenen kilometrin päähän hotellilta olevan asuntoalueen pellonlaitaan. Tuolloin olin sivuuttanut kevyesti sen seikan, että navigaattori ei tunnistanut hotellin katunumeroa 31. Ajattelin vain, että kunhan katu löytyy, niin löytyy hotellikin. Ei siis löytynyt kuin vasta toisella yrittämällä.

Maanantaina terminaalin ystävällinen virkailija etsi meille oikean bussiyhteyden (85) koululle ja saavuimme sinne lopulta täsmälleen kello kymmenen.

Koulu sijaitsee kaupunkialueella ja koko tontti on aidattu. Pääsisäänkäynnillä on portti ja vahtimestari. Koulun oppilaat pääsevät portista sähköisen kulkuluvan avulla, mutta satunnaisten kulkijoiden täytyy ilmoittautua vahtimestarille. Vahtimestari ilmoitti tulostamme Szuzsannalle, joka tuli noutamaan meidät portilta.

Szuzsanna kierrätti meitä koulun alueella ja esitteli koulun toimintaa. Magyar Gyulalla on pitkät perinteet, sillä puutarhaopetusta koululla on annettu jo yli sadan vuoden ajan.

Koulun kasvihuoneet, työhallit ja työvälineet ovat vanhoja, mutta itse koulurakennus on laajennettu ja uudistettu vuonna 2008. Opiskeljoita koulussa on tällä hetkellä yhteensä 550 ja osa heistä on erityisopiskelijoita. Heille on koulun alueella oma viljelylohko, jossa voi kasvattaaa vihanneksia, marjoja ja yrttejä.

Kevättyöt koululla olivat parhaillaan menossa ja monet eri ryhmät tekivät käytännön töitä kasvihuoneilla, puistossa ja taimistolla.

Lyhyehkön koulupäivän jälkeen kävimme kauppakeskus Arkadissa syömässä. Iltaohjelmaan kuului käynti Szechenyin kylpylässä. Ilmeisesti matkaväsymys tai orastava flunssa alkoi painaa, sillä matkalla kylpylään huomasin yhden pienen, mutta tärkeän varusteen puuttuvan, nimittäin uimahousujen. Onneksi kylpylän lähistöllä olevat myyntikojut toivat pelastuksen tähän kömmähdykseen ja minusta tuli onnellinen uusien uimaboxereiden omistaja. Ryhmäläiset esittelivät kyllä muitakin vaihtoehtoja bikineistä alkaen. Mikäs meidän oli sitten haudutella itseämme kylpylän ulkoaltaissa tähtitaivaan alla tai sisäaltaiden kuumissa mineraalihöyryisissä vesissä.

Kylpijät kuvassa :)

Tiistai 24.3.2015

Tiistaina reitti koululle oli jo tuttu ja pääsimme 85 E -vuorolla lähes koulun viereen. Työvaatteet vaidettuamme suuntasimme erityisopettaja Piroskan hoteisiin, joka teki töitä ryhmänsä kanssa vihannesmaalla. Opiskelijat osallistuivat aluksi mansikoiden istutukseen ja sitten kitkivät marjapensaiden alustat ja sipulipenkit. Lisäksi he saivat kastella pariinkin otteeseen papu- ja reitiisiviljelykset.

Töiden lomassa keskustelimme kasveista ja erityisopetuksesta ja vertasimme luonnollisesti sääolosuhteita Suomessa ja Unkarissa. Tapasimme myös viimekeväänä Suomessa opiskelijavaihdossa olleita opiskelijoita kuten Adamin, Bettinan ja Zoltin. Myös henkilökunnassa oli useita tuttuja kasvoja ja tuntui mukavalta kun he tulivat iloisesti tervehtimään nähdessään meidät.

Keväisiä viljelytöitä
Tiistai-illan retki suuntautui kasvitieteelliseen puutarhaan, mutta epäonneksemme se oli ollut auki vain neljään saakka. Toisaalta tämä vuodenaika ei ole paras mahdollinen ajankohta siellä käymiseen. Näkymä verkkoaidan taakse paljasti karun keväisen puutarhan, jossa ei ole paljon nähtävää. Ainoastaan kasvihuoneet voisivat olla tutustumisen arvoisia. Kasvitieteellisen sijaan teimme nopeahkon kierroksen sen yhteydessä olleisiin puutarhamyymälöihin. Kaupunkikävelyn päätteeksi kävimme syömässä herkullista thairuokaa Padthai Wok- baarissa.

sunnuntai 22. maaliskuuta 2015

Sunnuntai 22.3.2015

Eilen saavuimme kaikki mutkien kautta Budapestiin, minut taksi vei väärään hotelliin, onneksi löysin kävellen tänne omaan hotelliin. Kimmo ja tytöt taasen ajoivat hieman harhaan, mutta kaikki me löysimme perille ja toisemme :) Lauantaina kävimme kävellen katselemassa lähiostaria ja metrolla ajelimme vielä keskustaan Tonavan rannalle iltakävelylle.
Sunnuntai, lepopäivä.. tai sitten ei :)
Tänään olemme seikkailleet lähes koko päivän Budapestin eläintarhassa. Se oli elämyksellinen kokemus, positiivisesti. Eläintarhasta menimme keskustaan metrolla. Kävimme siellä syömässä ja sen jälkeen tutustumassa ST Patrickin (?) kirkkoon. Maija ei ole koskaan käynyt kirkossa joten tämä oli hänelle ensikerta ja hänen mielestään kirkko oli iso ja kaunis. Titta mykistyi kirkon kauneudesta.
Huomen aamulla alkaa työssäoppiminen paikallisessa koulussa, se hieman Tittaa ja Maijaa jännittää jo.
Kirjoittanut, Liinu. Ajatustyössä mukana Titta ja Maija (tytöt liian väsyneitä kirjoittamaan tai ajattelemaan selkeästi)

Marjut, Maija ja Titta menneiden sankareiden aukiolla

Heiiii, Moiiii, kuvaa mua :)

Kana saanut peruukin :)

Onnellinen perhe

lauantai 21. maaliskuuta 2015

Toinen viikko vietetään Budapestissä

Tänä aamuna keräsimme tavarat matkalaukkuihin ja siirryimme Budapestiin. Iltapäivällä kävimme paikallisessa ostarissa syömässä ja teimme iltakävelyn keskustaan. Huomenna teemme retken eläintarhaan.

Matka Budapestin keskustassa

Tänään oltiin Budapestin keskustassa katselemassa nähtävyyksiä. Siellä oli erilaisia patsaita, varsinkin kaukana kukkulalla vapauden patsas. Mentiin sinne metrolla ja takaisin. Illalla ostettiin iltapala tarvikkeita hotelliin.

perjantai 20. maaliskuuta 2015

Työviikko takana, Budapest kutsuu!

Viikko tilalla on kulunut nopeasti. Täällä tavoittaa hyvin maalaistunnelman kiireettömyyden ja ihmisten ystävällisyyden. Aamuisin olen ehtinyt käydä tekemässä pienen kävelylenkin ennen aamiasta ja talon koira, unkarinvizsla Bella on ollut oiva seuralainen. Tänä aamuna se antoi kyytiä kahdelle jänikselle ja puolusti urheasti reviiriään naapuritilan kahta jääkarhun kokoista koiraa vastaan.

Aamiaisen jälkeen lähdimme pienelle kulttuurikierrokselle lähikylään Ocsaan. Matka kulki pienempiä teitä pitkin. Poikkesimme matkalla erikoiseen viinikellarien keskittymään. Niiden sisäänkäynnit olivat peitetty oljilla ja maanalaisista kellareista pilkisti vain pienet ilmanvaihtoaukot. Kellareiden ympärillä oli pieniä viiniviljelmiä.

Varsinainen kohde oli Ocsan kotiseutumuseo, joka oli todella ihastuttava paikka. Rakennusten paksut olkikatot ja valkorapatut seinät pienine ikkunoineen loivat upeat puitteet menneiden aikojen elämisen esittelylle. Saimme kuulla paikallisen oppaan selostamana ja Eero isännän kääntämänä monen esineen tarinan. Museokäynnin jälkeen poikkesimme Dabasin kaupunkiin konditoriaan leivoskahville ja pariin kauppaankin ehdittiin.

Iltapäivällä viimeistelimme eilen aloitetun lentopallokentän kunnostuksen ja poltimme viikon aikana kertyneet risu- ja lehtiroskat hevoslaitumella.  Viikon aikana ehdimme mukavasti tehdä erilaisia pihatöitä. Huomenna lauantaina suuntaamme lounaan jälkeen Budapestiin ja maalaistunnelma vaihtuu suurkaupungin vilinään.

lua

torstai 19. maaliskuuta 2015

Lentopallokentän kunnostus

Tänään kitkimme rikkaruohot pois lentopallokentän hiekasta. Huomenna vielä viimeistelemme kentän. Ilma oli viileä mutta aurinkoinen.

Kylmä talo joka toinen yö

Joka kerta kun me mentiin nukkumaan.niin joka toinen yö oli kylmä ja muut joutuivat hautautuu peittojensa alle paitsi minä, sillä minä olen tottunut nukkumaan viileässä. Oli vielä se vaikka koirat haukku keskellä yötä, niin minä en siihen herännyt minä vaan jatkoin nukkumisiani.

Omenapuiden oksien leikkaus

Tänään me leikattiin omenapuiden oksat. Me leikattiin sisäänpäin kääntyneet oksat, huonot ja vanhat oksat. Lopuksi me taitettiin yksi oksista ulospäin, jotta oksan lehdet pääsisivät kasvamaan vapaasti.

tiistai 17. maaliskuuta 2015

Ensimmäinen lento

Tällä matkalla olin ensimmäistä kertaa lentokoneessa!. Minua jännitti enemmän kun lentokone nousi ilmaan. Se tuntui korvissa, mutta pureskelin purkkaa ja se auttoi hieman lukkoisiin korviini. Laskeutumisessa sama juttu - korvat menivät jumiin.

Akac-Tanyan eläimet

Akac-Tanyan maatilalla on monenlaisia koti-eläimiä. Siellä on 15 hevosta, aasi Ilona, kaksi saksanpaimenkoiraa Roope ja Kiti. Bella niminen unkarinvizsla ja kaukasiankoira.
hevosia

Ilona aasi

Bella kahden naisen keskipisteenä

Toinen työpäivä

Tänään saimme työtehtäväksi leikata köynnösruusut. Ensin leikkasimme ruusut ja sidoimme naruilla oikean kasvusuunnan oksille sekä siistimme pihaa ruusujen ympäriltä. Meillä oli paljon apulaisia mukana tänään töissä, mm. aasi ja pari talon omaa koiraa. Ne seurasivat meitä ympäri pihaa.

Köynnösruusu ennen ja jälkeen leikkauksen

maanantai 16. maaliskuuta 2015

Ensimmäinen työpäivä

Päivän työnä tänään oli kunnostaa talon polkupyörät. Renkaita vaihdettiin, paikattiin ja ilmattiin. Polkupyörien ketjut saivat öljyä, rikkinäiset lokasuojat vaihdettiin ehjiin, jarruja paranneltiin. Koeajo kylälle tehtiin työpäivän lopuksi.